Φεβρουάριος- Μάρτιος 2015
Beton7
To κέντρο Τέχνης και Πολιτισμού Beton7 παρουσιάζει σε θεατρική διασκευή το λογοτεχνικό έργο του Κνουτ Χάμσουν «Η πείνα».
Υπόθεση: Ένας συγγραφέας περιπλανιέται στους δρόμους της Χριστιάνιας (σημερινό Όσλο) προσπαθώντας να επιβιώσει πουλώντας άρθρα σε εφημερίδες. Παλεύοντας καθημερινά με την πείνα, την εξαθλίωση και την κοινωνική ταπείνωση, διατηρεί την ακεραιότητά του παραμένοντας πιστός στις υπαρξιακές του αναζητήσεις.
Συγγραφέας: Ο Κνουτ Χάμσουν είναι Νορβηγός μυθιστοριογράφος, θεατρικός συγγραφέας και ποιητής, κάτοχος του βραβείου Νόμπελ Λογοτεχνίας (1920). Yπήρξε ηγετική φυσιογνωμία της νεορομαντικής εξέγερσης του τέλους του 19ου και των αρχών του 20ου αιώνα. Το έργο του επηρέασε πολύ σημαντικούς συγγραφείς όπως ο Μπέρνχαρντ, ο Μπέκετ και ο Μπουκόφσκι.
Έργο: Η «Πείνα», που γράφτηκε το 1890, είναι ένα από τα αδιαμφισβήτητα αριστουργήματα της παγκόσμιας λογοτεχνίας. Γραμμένο στα τέλη του δέκατου ένατου αιώνα, το πιο δημοφιλές και πολυμεταφρασμένο έργο του Χάμσουν, είναι ένα έργο έντονα αυτοβιογραφικό, κλειστοφοβικό και κατά στιγμές αφόρητα ρεαλιστικό, με σαφείς επιρροές από το «Υπόγειο» του Ντοστογιέφσκι. Αποτέλεσε τομή στην ιστορία της λογοτεχνίας γιατί μετατόπισε το βάρος της αφήγησης στην ψυχολογία του ήρωα και κατάφερε να διεισδύσει όσο λίγα στην απελπισία της ανθρώπινης ύπαρξης αλλά και το μεγαλείο που κρύβεται μέσα σε αυτήν.
Σκοπός της παράστασης είναι να αναδειχθεί η αναγκαιότητα της αλληλεγγύης στις σημερινές κοινωνίες και η προοπτική της είναι να παρουσιαστεί και σε χώρους που δραστηριοποιούνται διάφορες συλλογικότητες.
Συντελεστές
Μετάφραση - Θεατρική Προσαρμογή: Αναστάσιος Βενέτης
Σκηνοθετική Επιμέλεια: Μαρία Μητροπούλου
Κοστούμια: Δέσποινα Χειμώνα
Ερμηνεύει: Πέρης Μιχαηλίδης
Yπο την αιγίδα της Νορβηγικής πρεσβείας και σε συνεργασία με το Νορβηγικό Ινστιτούτο Αθηνών.
Ο Hamsun υποστήριζε ότι η μοντέρνα λογοτεχνία θα πρέπει να περιγράφει τις ίντριγκες του ανθρώπινου νου, να καταγράφει «τον ψίθυρο του αίματος και τους μονολόγους του μυελού των οστών», όπως έχει γράψει. Γι’ αυτό θεωρείται ως η πλέον ηγετική φυσιογνωμία της Νέο- ρομαντικής εξέγερσης στη λογοτεχνία, που έγινε στα τέλη του 19ου και στις αρχές του 20ου αιώνα.
Ο Hamsun θεωρείται ο πιο σημαντικός και ο πιο καινοτόμος συγγραφέας των αρχών του 20ου αιώνα. Θεμελίωσε την λογοτεχνία της ψυχολογίας χρησιμοποιώντας- για πρώτη φορά- τεχνικές όπως η Ροή της συνείδησης (καταγραφή όλων των σκέψεων και των συνειρμών του ήρωα), ο Εσωτερικός μονόλογος, η υποκειμενικότητα της αφήγησης, οι αλλόκοτες σκέψεις και εισάγοντας στη λογοτεχνία τους παρείσακτους, περιπλανώμενους ήρωες που επιδεικνύουν τη διαφορετικότητά τους μέσα σε κλειστές μικροαστικές κοινωνίες.
Αποτέλεσε πρότυπο για πολλούς σημαντικούς ,μεταγενέστερους συγγραφείς όπως ο Thomas Mann (που θεωρούσε το Hamsun απόγονο του Ντοστογιέφσκι και του Νίτσε) , ο Franz Kafka, ο Henry Miller, ο Hermann Hesse, ο Ernest Hemingway, ο Thomas Bernhard, ο Samuel Becket, η Virginia Woolf, o Marcel Proust, o James Joyce και ο Charles Bukowski, ο οποίος ισχυριζόταν ότι ο Hamsun ήταν ο μεγαλύτερος συγγραφέας που έζησε ποτέ.
Ο ήρωας της «Πείνας»
Ο πρωταγωνιστής της «Πείνας», είναι ένας άνθρωπος με έντονες πνευματικές ανησυχίες, που έχει διαμορφώσει και ακολουθεί πιστά ένα ιδιαίτερο σύστημα αξιών που μοιάζει με έναν ιδιόρρυθμο κώδικα ιπποσύνης. Απορρίπτει και σαρκάζει το σύγχρονο τρόπο ζωής, την ειδωλοποίηση του χρήματος, τα μικροαστικά πρότυπα.
Μοιάζει σα να διενεργεί ένα ακραίο κοινωνικό πείραμα χρησιμοποιώντας τον εαυτό του ως πειραματόζωο. Θέτει το ερώτημα «μπορεί ένας άνθρωπος να παραμείνει πιστός στις αξίες του όταν βρεθεί σε ακραίες συνθήκες σωματικής εξάντλησης και κοινωνικής περιφρόνησης;» και πιέζει το υποκείμενό του να απαντήσει «ναι».
Ενσαρκώνει την αιώνια εσωτερική πάλη ανάμεσα στο καλό και το κακό οδηγώντας την σε μια ρεαλιστική μάχη ανάμεσα στις βιολογικές σωματικές ανάγκες και στη δύναμη του πνεύματος. Ενώ πένεται και πεινάει, δίνει τα τελευταία υπάρχοντά του για να βοηθήσει άπορα παιδιά και ζητιάνους, σκορπίζει τα ελάχιστα χρήματα που κερδίζει σα να μην του ανήκουν, σα να θεωρεί ότι είναι ντροπή να κατέχει το οτιδήποτε, αρνείται την ελεημοσύνη και προσπαθεί απελπισμένα να διατηρήσει την αξιοπρέπειά του συχνά με τραγελαφικά αποτελέσματα.
Θέλει να αποδείξει, πρώτα στον εαυτό του και ύστερα στους άλλους, ότι ο άνθρωπος αν το θελήσει, μπορεί να υπερβεί τους περιορισμούς του σώματος, μπορεί να υπερβεί τα ψεύτικα ιδανικά της ύλης, του χρήματος, της κοινωνικής καταξίωσης, του καθωσπρεπισμού και να υπηρετήσει ανώτερες αξίες, όπως αυτή της αλληλεγγύης και της αλληλοβοήθειας. Μοιάζει με μοναχό που όμως ασκείται μέσα στον κόσμο και παλεύει να τηρήσει τα χριστιανικά ιδεώδη ενώ την ίδια στιγμή αγανακτεί με το Θεό που δεν του συμπαρίσταται και που επιτρέπει στους ανθρώπους να ζουν βυθισμένοι στην πλάνη.
Η πίστη του στην ανώτερη φύση του ανθρώπου αγγίζει τα όρια της εμμονής και της παραφροσύνης και τον καθιστά εξόριστο, ξένο για την κοινωνία και τα υλιστικά της πρότυπα, παλινδρομώντας από τη θλίψη στο θυμό και από την ταπεινοφροσύνη στη μεγαλομανία...
Αναστάσιος Βενέτης
Παρουσίαση της παράστασης στο ηλεκτρονικό περιοδικό allios
Beton7
To κέντρο Τέχνης και Πολιτισμού Beton7 παρουσιάζει σε θεατρική διασκευή το λογοτεχνικό έργο του Κνουτ Χάμσουν «Η πείνα».
Υπόθεση: Ένας συγγραφέας περιπλανιέται στους δρόμους της Χριστιάνιας (σημερινό Όσλο) προσπαθώντας να επιβιώσει πουλώντας άρθρα σε εφημερίδες. Παλεύοντας καθημερινά με την πείνα, την εξαθλίωση και την κοινωνική ταπείνωση, διατηρεί την ακεραιότητά του παραμένοντας πιστός στις υπαρξιακές του αναζητήσεις.
Συγγραφέας: Ο Κνουτ Χάμσουν είναι Νορβηγός μυθιστοριογράφος, θεατρικός συγγραφέας και ποιητής, κάτοχος του βραβείου Νόμπελ Λογοτεχνίας (1920). Yπήρξε ηγετική φυσιογνωμία της νεορομαντικής εξέγερσης του τέλους του 19ου και των αρχών του 20ου αιώνα. Το έργο του επηρέασε πολύ σημαντικούς συγγραφείς όπως ο Μπέρνχαρντ, ο Μπέκετ και ο Μπουκόφσκι.
Έργο: Η «Πείνα», που γράφτηκε το 1890, είναι ένα από τα αδιαμφισβήτητα αριστουργήματα της παγκόσμιας λογοτεχνίας. Γραμμένο στα τέλη του δέκατου ένατου αιώνα, το πιο δημοφιλές και πολυμεταφρασμένο έργο του Χάμσουν, είναι ένα έργο έντονα αυτοβιογραφικό, κλειστοφοβικό και κατά στιγμές αφόρητα ρεαλιστικό, με σαφείς επιρροές από το «Υπόγειο» του Ντοστογιέφσκι. Αποτέλεσε τομή στην ιστορία της λογοτεχνίας γιατί μετατόπισε το βάρος της αφήγησης στην ψυχολογία του ήρωα και κατάφερε να διεισδύσει όσο λίγα στην απελπισία της ανθρώπινης ύπαρξης αλλά και το μεγαλείο που κρύβεται μέσα σε αυτήν.
Σκοπός της παράστασης είναι να αναδειχθεί η αναγκαιότητα της αλληλεγγύης στις σημερινές κοινωνίες και η προοπτική της είναι να παρουσιαστεί και σε χώρους που δραστηριοποιούνται διάφορες συλλογικότητες.
Συντελεστές
Μετάφραση - Θεατρική Προσαρμογή: Αναστάσιος Βενέτης
Σκηνοθετική Επιμέλεια: Μαρία Μητροπούλου
Κοστούμια: Δέσποινα Χειμώνα
Ερμηνεύει: Πέρης Μιχαηλίδης
Yπο την αιγίδα της Νορβηγικής πρεσβείας και σε συνεργασία με το Νορβηγικό Ινστιτούτο Αθηνών.
Ο Hamsun υποστήριζε ότι η μοντέρνα λογοτεχνία θα πρέπει να περιγράφει τις ίντριγκες του ανθρώπινου νου, να καταγράφει «τον ψίθυρο του αίματος και τους μονολόγους του μυελού των οστών», όπως έχει γράψει. Γι’ αυτό θεωρείται ως η πλέον ηγετική φυσιογνωμία της Νέο- ρομαντικής εξέγερσης στη λογοτεχνία, που έγινε στα τέλη του 19ου και στις αρχές του 20ου αιώνα.
Ο Hamsun θεωρείται ο πιο σημαντικός και ο πιο καινοτόμος συγγραφέας των αρχών του 20ου αιώνα. Θεμελίωσε την λογοτεχνία της ψυχολογίας χρησιμοποιώντας- για πρώτη φορά- τεχνικές όπως η Ροή της συνείδησης (καταγραφή όλων των σκέψεων και των συνειρμών του ήρωα), ο Εσωτερικός μονόλογος, η υποκειμενικότητα της αφήγησης, οι αλλόκοτες σκέψεις και εισάγοντας στη λογοτεχνία τους παρείσακτους, περιπλανώμενους ήρωες που επιδεικνύουν τη διαφορετικότητά τους μέσα σε κλειστές μικροαστικές κοινωνίες.
Αποτέλεσε πρότυπο για πολλούς σημαντικούς ,μεταγενέστερους συγγραφείς όπως ο Thomas Mann (που θεωρούσε το Hamsun απόγονο του Ντοστογιέφσκι και του Νίτσε) , ο Franz Kafka, ο Henry Miller, ο Hermann Hesse, ο Ernest Hemingway, ο Thomas Bernhard, ο Samuel Becket, η Virginia Woolf, o Marcel Proust, o James Joyce και ο Charles Bukowski, ο οποίος ισχυριζόταν ότι ο Hamsun ήταν ο μεγαλύτερος συγγραφέας που έζησε ποτέ.
Ο ήρωας της «Πείνας»
Ο πρωταγωνιστής της «Πείνας», είναι ένας άνθρωπος με έντονες πνευματικές ανησυχίες, που έχει διαμορφώσει και ακολουθεί πιστά ένα ιδιαίτερο σύστημα αξιών που μοιάζει με έναν ιδιόρρυθμο κώδικα ιπποσύνης. Απορρίπτει και σαρκάζει το σύγχρονο τρόπο ζωής, την ειδωλοποίηση του χρήματος, τα μικροαστικά πρότυπα.
Μοιάζει σα να διενεργεί ένα ακραίο κοινωνικό πείραμα χρησιμοποιώντας τον εαυτό του ως πειραματόζωο. Θέτει το ερώτημα «μπορεί ένας άνθρωπος να παραμείνει πιστός στις αξίες του όταν βρεθεί σε ακραίες συνθήκες σωματικής εξάντλησης και κοινωνικής περιφρόνησης;» και πιέζει το υποκείμενό του να απαντήσει «ναι».
Ενσαρκώνει την αιώνια εσωτερική πάλη ανάμεσα στο καλό και το κακό οδηγώντας την σε μια ρεαλιστική μάχη ανάμεσα στις βιολογικές σωματικές ανάγκες και στη δύναμη του πνεύματος. Ενώ πένεται και πεινάει, δίνει τα τελευταία υπάρχοντά του για να βοηθήσει άπορα παιδιά και ζητιάνους, σκορπίζει τα ελάχιστα χρήματα που κερδίζει σα να μην του ανήκουν, σα να θεωρεί ότι είναι ντροπή να κατέχει το οτιδήποτε, αρνείται την ελεημοσύνη και προσπαθεί απελπισμένα να διατηρήσει την αξιοπρέπειά του συχνά με τραγελαφικά αποτελέσματα.
Θέλει να αποδείξει, πρώτα στον εαυτό του και ύστερα στους άλλους, ότι ο άνθρωπος αν το θελήσει, μπορεί να υπερβεί τους περιορισμούς του σώματος, μπορεί να υπερβεί τα ψεύτικα ιδανικά της ύλης, του χρήματος, της κοινωνικής καταξίωσης, του καθωσπρεπισμού και να υπηρετήσει ανώτερες αξίες, όπως αυτή της αλληλεγγύης και της αλληλοβοήθειας. Μοιάζει με μοναχό που όμως ασκείται μέσα στον κόσμο και παλεύει να τηρήσει τα χριστιανικά ιδεώδη ενώ την ίδια στιγμή αγανακτεί με το Θεό που δεν του συμπαρίσταται και που επιτρέπει στους ανθρώπους να ζουν βυθισμένοι στην πλάνη.
Η πίστη του στην ανώτερη φύση του ανθρώπου αγγίζει τα όρια της εμμονής και της παραφροσύνης και τον καθιστά εξόριστο, ξένο για την κοινωνία και τα υλιστικά της πρότυπα, παλινδρομώντας από τη θλίψη στο θυμό και από την ταπεινοφροσύνη στη μεγαλομανία...
Αναστάσιος Βενέτης
Παρουσίαση της παράστασης στο ηλεκτρονικό περιοδικό allios
